Smart laddning för bostadsrättsföreningen
I takt med att antalet elbilar ökar väljer fler och fler bostadsrättsföreningar att skaffa laddningsmöjligheter till sina medlemmar, statistik visar att det till och med kan vara värdehöjande för fastigheten. Bland våra produkter är CHARGESTORM CONNECTED 2 med dubbla Typ 2-uttag det populäraste alternativet. Lösningen kan enkelt kompletteras med ett tagg-system för att hantera vem som har tillgång till laddboxarna samt hur kostnaden för elförbrukningen ska fördelas inom föreningen. Kontakta oss gärna så kan vi tillsammans med er hitta den bästa lösningen för er, vi har väldigt många referenser inom BRF.
Kopplat till fastighetssystemet
Våra uppkopplade lösningar kan integreras med föreningens fastighetssystem, detta gör det enkelt att hantera kostnaden för laddning direkt på hyresavin.
Ökat värde på lägenheterna
En förening med laddplatser är attraktiv för potentiella lägenhetsköpare, flera fastighetsmäklare bekräftar att det ger ett ökat intresse vid försäljning och är värdehöjande.
Klimatklivet halverar kostnaden
Bostadsrättföreningar kan söka ekonomiskt stöd för halva investeringskostnaden genom miljösatsningen Klimatklivet.
Är laddningen av elbilar verkligen rättvis?
Rätt skall vara rätt
Att ladda elbilen hemma är väldigt enkelt - sätt i kabeln när du kommer hem och parkerar, betala när räkningen dyker upp - alltid fulladdad varje morgon! Vare sig man bor i villa eller i flerbostadshus behöver det inte vara mer komplicerat. Bor man i flerbostadshus kommer ofta denna enkelhet dock inte utan att samtidigt lösa andra utmaningar i bakgrunden. Men är lösningen alltid rättvis?
Redan inför installationen av laddboxar kommer frågorna; alla i en förening har inte bil, av de som har bil har alla inte ännu en laddbar bil, den som kör långsträckor med ren elbil laddar mer energi än den som laddar en laddhybrid. En inte alltid lätt nöt för styrelsen och föreningen att knäcka och oftast finns få självklara vägar.
Inte svart eller vitt
Har man redan installerat, eller funderat på att installera laddstolpar har många frågor gissningsvis redan aktualiserats, men det handlar inte bara om installationen utan minst lika viktigt är tiden efteråt. I takt med att fler byter till laddbara fordon är det rimligt att inrätta ett system för rättvisa över tid.
Vad man uppfattar som rätt och orätt gällande laddning kan vara individuellt och beror på förutsättningar och situation, varför det oftast inte är frågan om svart eller vitt. Många är dock ofta överens om att en modell där den som laddar betalar för förbrukad energi (kWh) är en bra utgångspunkt. För att möjliggöra detta behöver vissa saker finnas på plats. Har man anlitat en extern partner för att hantera allt kring laddningen är detta normalt inget som föreningen behöver bekymra sig om, men det finns ju flera olika vägar framåt även här.
Debitera konsumtion - inte alltid bara att göra
En förutsättning för att debitera de boende som laddar efter deras faktiska konsumtion, är att ha tillgång till korrekt underlag - vem har laddat vad. Majoriteten av laddboxar på marknaden idag löser detta genom att koppla upp och rapportera data till ett centralt system som i sin tur möjliggör fördelning av kostnader enligt förbrukning och föreningens önskemål.
För föreningar som redan idag arbetar med debitering av individuell förbrukning (IMD) finns sannolikt strukturen på plats och möjligheterna är stora för att addera på laddningen. Här är ofta lösningen att hitta ett system som kan hantera integrationen mot det man redan använder sig av i föreningen för annan media (vatten, el etc.).
För en förening som inte arbetar med individuell debitering idag, utan där allt ingår i avgiften till medlemmarna, kan införandet innebära en större förändring. Dels finns eventuellt inte strukturen på plats sedan innan och dels skall man ha i åtanke att fördelning av rättvis laddninskostnad baserat på faktiskt förbrukning sannolikt medför för att föreningen blir momspliktig, förr eller senare.
Charge Portal är CTEK's molnbaserade laddportal där föreningen får full kontroll över samtliga användare och laddare. Charge Portal erbjuder enkel administration av användare och taggar tillsammans med flertalet integrationsmöjligheter. Både för de som redan har något på plats och för de som börjar från början. Möjligheten finns även att koppla på externa betaltjänster för exempelvis gästparkeringen. Hjälpen för ordning och reda på laddningen!
Dubbla ladduttag - Behövs det?
Vid installation av laddboxar i en BRF är det absolut mest populära valet en laddbox med dubbla uttag. Anledningen till detta är både pris och funktion. Genom att placera en laddbox med dubbla uttag mellan två parkeringsplatser kan boxen hantera två bilar vilket förenklar installationen. Det blir färre enheter, mindre kabeldragning och en renare installation. Den dubbla boxen är delad i två med full funktion på båda sidor, precis likt ett alternativ med en separat enhet per bil. All förbrukning och laddning kan kopplas till respektive ladduttag med upplåsning via betaltjänst, app eller RFID-tagg för rättvis debitering. Våra enheter monteras i standardutförande mot en vägg, men kan självklart installeras på många olika sätt då parkeringar har olika förutsättningar. Allt från vägg till stolpe och takmontering är idag vanligt hos en BRF.
Betalningslösning?
Samtliga av våra laddboxar kan ”prata” OCPP vilket öppnar upp många möjligheter till debitering och fakturering. Som BRF vill man såklart hålla koll på användare, förbrukning och debitering. Vi har flera val för att lösa detta, allt från integration mot IMD-system, integration mot ekonomisystem, export av laddata och tredjepartslösningar via en operatör. Via en operatör kan en laddning startas och debiteras per automatik där användare identifierar sig via en app eller RFID-tagg, helt utan administration för BRF.
Tack för ditt meddelande. Vi återkopplar så snart vi kan.
Din e-post eller ditt telefonummer är felaktig, en av dem är obligatorisk.
Lastbalansering med NANOGRIDTM
När flera elfordon laddar samtidigt
Lastbalansering behövs vid risk för överlast i det lokala elnätet när många fordon laddar samtidigt. Vid risk för överbelastning beordrar systemet automatiskt laddstationerna att sänka laddströmmen eller tillfälligt stänga av laddningen helt.
Prioritering av viktig utrustning
Med vår lösning för lastbalansering kan man relativt enkelt instruera systemet vilken teknisk utrustning som ska prioriteras om laddströmmen måste sänkas. I ett parkeringshus med många pågående laddningar är exempelvis belysning och hissar prioriterade.
Enkelt att installera i fastigheten
Systemet mäter på servisen som kommer in till fastigheten och har kontroll på effektuttaget i laddstationerna. Allt vår lösning behöver veta är storleken på huvudsäkringarna för fastigheten för att garantera stabiliteten i fastighetsnätet.
Andra bostadsrättsföreningar köper ofta:
X